Blauwe Moskee (dag 4)

25 januari 2019 - Istanbul, Turkije

Vandaag bezoek ik 1 van de hoogtepunten van mijn reis. De wereldbekende Blauwe Moskee. Ik deed een korte rondleiding van de moskee en op het eerste zicht heeft deze grote moskee veel gelijkenissen met die van de Aya Sofia. Het is niet voor niets het meest bezochte monument in Istanboel. De moskee heeft zeven minaretten. Het aantal minaretten stond symbool voor de rijkdom van de sultan. Eerst waren dit er gewoon 6 maar na ophef van de Islamitische wereld schenkte  de sultan door een 7de minaret te schenken aan Mekka. De moskee heet eigenlijk de Sultan Ahmetmoskee maar wordt de blauwe moskee genoemd door de meer dan 21.000 met de hand geschilderde tegels.

Na een bezoek aan de prachtige Blauwe Moskee had ik honger gekregen en ben ik naar een restaurant genaamd Râna Meyhane. 1 van de meest bekende restaurants uit Turkije. Hier komen de beste mediterrane en Ottomaanse gerechten samen. Samen met een prachtig uitzicht over de Bosporus is dit de perfecte plaats om een volledig en lekkere maaltijd op te eten. Een beetje duur maar voor luxe moet je nu eenmaal betalen.

En in de namiddag is er nog evenveel te beleven. Topkapıpaleis is 1 van de prachtigste paleizen die Turkije te bieden heeft. En natuurlijk moest ik deze ook een bezoekje brengen Het Topkapıpaleis of "kanonnenpoortpaleis" (naar een nabijgelegen poort) was lange tijd de residentie van de Osmaanse sultan in Istanboel. Het paleis werd in 1459 gebouwd en is tot vandaag nog een mooi pronkstuk van de geschiedenis die Istanboel te bieden heeft.

blauwe-moskee-turkije-binnen