Prinseneilanden (Dag 7)

22 februari 2019 - Istanbul, Turkije

Gisteren vond ik een brochure die aanbood om met een ferry naar de Prinseneilanden te gaan. Dat klonk zeer interessant en vanochtend heb ik mijn ticket geboekt. Voor wie zich afvraagt wat de Prinseneilanden precies zijn: de Prinseneilanden zijn een groep eilanden op zo’n twintig kilometer van Istanboel en de Bosporus, net voor de kust van het Aziatische deel van de stad. Vroeger hadden deze eilanden de functie als verbanningsoorden voor Byzantijnse prinsen.

Eerst meren we aan in het grootste eiland van de eilandengroep Büyükada. Vooral bekend voor de prachtige zandstranden en men hier een dagje lekker relaxen. Een beetje later brengen we ook een bezoek aan het Sint-Jorisklooster. Daarna doen we nog een tochtje met paardenkoets. En hebben we het grootste deel van het eiland gezien.

Na de eilanden gezien te hebben wou ik even relaxen en ontspannen en genieten van een spa namiddag. En als je dat wil doen in Turkije is er maar 1 bestemming. De hamam is een groot badhuis waar men zich kan wassen en helemaal laten reinigen. Toen ik binnen kwam voelde ik al direct het sociale aspect van de hamam. Iedereen was met elkaar in gesprek. En in de hoek was er een plaats waar een grote man je hele lichaam afwaste en de vuiligheid van onder je huid haalde. Ik heb me nog nooit zo schoon gevoeld. Dit is zeker een aanrader voor iemand die van top tot teen fris wil zijn.

prinseneilanden-istanbulAfbeeldingsresultaat voor prinseneilandenAfbeeldingsresultaat voor prinseneilandenAfbeeldingsresultaat voor hamam