Grote Bazaar (dag 3)

18 januari 2019 - Istanbul, Turkije

Vandaag werd ik wakker met het gevoel de stad in te lopen zonder iets specifiek te zoeken. Gewoon wat meer van de cultuur opsnuiven en zien hoe het alledaagse volk hier en wat ze doen. De beste plaats om dit te doen was de Egyptische Bazaar (Misir Carsisi). Gekend voor de specerijen en allerlei kruiden die hier in België niet te krijgen zijn en dicht gelegen bij de Grote Bazaar (De Grote Bazaar van Istanboel of Overdekte Bazaar) . Hier komen mensen van ver om de beste kruiden en specerijen te kopen. Hier had ik kleine gesprekken met Turkse verkopers, leerde ik de waarde van de Turkse Lira (in vergelijking met de euro) en leerde ik dat de prijs die op het bordje staat altijd te onderhandelen valt.

Na een beetje verdwaalt rond te lopen kwam ik aan De Grote Bazaar van Istanboel. Hier liggen meer dan 1.200 winkels verspreid over 58 straten. Een van de drukste en meestgezochte markten ter wereld met tussen de 250.000 tot wel 400.000 bezoekers per dag. De Bazaar is zeer historisch en dateert zelf terug tot de 16e eeuw onder heerschappij van sultan Süleyman. Ik nam de tijd om wat rond te wandelen en hier en daar een souvenir te kopen samen met een klein tapijtje voor thuis. En wat natuurlijk niet kon ontbreken was het Turks Fruit. Zeer zoet, en nergens zo goed als in Turkije zelf.

Na een lange dag rondlopen was ik helemaal uitgeput en had ik een grote honger het was al een beetje laat dus ik moest snel iets vinden. Ik vond een kebab genaamd 'Frango Döner' heette. Een fastfoodketen die zeer bekent is in Turkije. Zeer lekker en heel goedkoop zeker een aanrader als je eens iets lekkers en goedkoop wil eten.

220px-Istanbul_Misir_carsisiKRUIDENBAZAAR (1).JPG1520332848_frango

Van reisblog naar fotoboek